torsdag 9 april 2015

Lille gullegubben

Max 2 månader, minnesanteckning 
Min älskade lille gubbe. Så fin du är. Och så fort tiden går. Vad stor du redan blivit. BVC-damen skrockar och ler när hon för in din vikt och längd. Du är så fin, följer din egen utveckling och din kurva skjuter i höjden tre hack över den breda linjen och jag måste ha riktig dundermjölk i tuttarna. Du väger in på mäktiga 6,9 kg och sträcker dig stolt 65 cm från jordytan (om du kunde stå vill säga). Vi har redan flyttat in i strl 3 på blöja och 68 på kläder. Du är redan rätt stadig i nacken och vill gärna sitta upp och se dig omkring. Du är vaken och följer både oss och ljud med blicken och huvudet. Nyss har du hittat dina händer och du ligger ofta och pillar på din ena hand med den andra. Om du inte stoppat in handen i munnen och suger på dina fingrar vill säga. Du sover alltid på rygg men är inte förtjust i att ligga på mage.

Tänk vad vi väntade på dig. Och tänk en sådan självklar medlem i vår lilla familj du blivit. Att vara fyra känns så rätt. Livet med ett barn känns så fjärran. De där timmarna när du och jag är själva passar både du och jag ofta på att mysa i lugn och ro med varandra. Du äter och sover. I min famn. Jag luktar in dig. Lägger ditt silkeslena huvud mot min kind. Låter din lilla hand knipa runt mitt finger. Vår fina kille. Åh så jag älskar dig min lilla goding.

Som person verkar du vara så tålmodig, lugn och snäll. Du gråter nästan bara om du vaknar och är ensam, eller om jag måste lägga ner dig och gå ifrån dig lite snabbt(vilket behövs ibland med treårig storasyrra i huset). Du vill helt enkelt inte vara ensam, utan med mig, med oss. Då du ändå är ensam kommer din starka gråt. "Lää-lää-lää" som ett litet lamm och så kommer det tårar i dina ögon. Och mitt hjärta skrynklar ihop sig. Men annars är du ett väldigt lätt barn, du är glad och nöjd mest hela tiden. Ligger och viftar, jollrar och grymtar. Och när jag pratar med dig och tittar dig in i ögonen så brister du ut i ett stort stort leende och gurglar ut ett joller till svar.

En dag med Max: 
Just nu håller du helt klart på att bryter dina vanemönster. Likaså din syster. Båda två verkar vara på väg inne bättre sovvanor. Men fram till helt nyss ville du äta dagens första mål runt femtiden på morgonen. (Om din syster ligger i vår säng då har jag snabbt plockat upp dig ur din lilla säng bredvid min och skyndat in i gästrummet för att amma dig och sova resten av natten där.) Då somnar du oftast vid bröstet, jag somnar också och du sover brevid mig. Mysigt! Vid 6:30-7 äts det igen. Sen går vi oftast upp vid 7:30 och runt 8 äter du igen. Sen brukar du sova, ofta i vagnen, fram till 10 och då äter du igen. Är det en dag då Ebba är på förskolan ligger du gärna kvar och sover och äter i min famn om vart annat. Annars så är du rätt mycket vaken fram till 12-13 då du äter igen. Sen sover du dagens långpass, ofta 3-4 timmar. Är vi ute och du ligger i vagnen sover du bäst. Sen från 16 fram till 21 så vill du helst äta nästan varje timme, men mest små korta mål på en fem minuter. Du sover nån halvtimme nån gång men annars vill du gärna ligga vaken i vår famn och mysa större delen av dessa timmar. Sen runt 21 somnar du och då brukar du sova till 22:30-23 då jag går och lägger mig, jag ammar dig och byter blöja, du vaknar till men somnar om. Vid 2-2:30 väcker du mig med små knorrande och grymtanden, vi ammar, byter blöja och somnar om. Sen väcker du mig vid fem igen och nytt dygn påbörjas. Nytt senaste dagarna är att du sovit från 21 till 02-amningen och sen sovit till 06-07 innan du velat äta igen. Bra utveckling, hoppas det är en ny vana som sätter sig.

Din syster är så otroligt stolt över dig. Vill visa upp "våran bebis" för alla vi möter. Hon pussar, kramar, klämmer och kittlar dig. Syskonkärleken är varm, men lite hårdhänt ibland. Du börjar ändå allt mer följa henne med din blick och brista ut i stora leenden när hon leker med dig. Tror helt klart ni kommer ha massa kul tillsammans allt vad tiden går.

Att ha fått en sån liten skatt i familjen gör mig varm, tacksam och glad flera gånger varje dag. Jag ser fram emot att följa din utveckling och se vilken liten person som döljer sig inom dig. Men just nu räcker det fint att du sover i min famn och luktar så där berusande gott som bara en bebis kan dofta.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...