fredag 20 februari 2015

Två barn utan chock än så länge



Våran bebis är väldigt väldigt gosig! Blir ju helt varm när Ebba pratar om brorsan på det sättet. Så härligt att se mina två barn tillsammans. Liten fattar väl inte så mycket än men han kikar på syrran med sina mörktmörkt blågrå ögon och ser så söt ut. Ebba öser kärlek över honom. Pussar, kramar och vill gärna hjälpa med både blöjbyten och amning. Och så berättar hon för alla vi möter, tex tanten på hundpromenad, blomsterbudet, grannen, kassörska på ICA, sin egen mormor/morfar/kusin osv att "vi har fått en riktig BÄBIS!" Älskade unge! Äntligen är han här hos oss. Och även om livet hemma går lite upp å ner i humöret hos storasystern så går det himla fint. 

Vi hälsade på på förskolan igår. Egentligen skulle Ebba stannat själv, men när vi möttes av "vi har vattkoppor och magsjuka på avdelningen" så vände jag i dörren. Som tur var skulle alla ungar ut just då, så vi stannade kvar och lekte med kompisarna på gården. Ebba fick stolt visa upp vår bäbis för de barn och fröknar som ville se. Som tur var tyckte hon det var helt okej att gå med mig hem sen för: "Vi gick hem FÖRST av alla barn". Men nu får vi se hur vi gör med förskolan nästa vecka. Ebba saknar sina vänner förvisso, men känns ju sjukt olustigt att dra hem hela VABruari när vi har en liten spädis hemma.

Idag var vi på Östra för hörselscreeningen av lille herrn. Gick galant, visst hör han! Känns så skönt att han verkar vara frisk och kry, det är däri min medta oro under graviditeten legat. Lille älsklingen. Två veckor gammal idag. Hjärtat svämmar redan över av kärlek och kan inte se mig mätt på honom, passar på att gosa och mysa så mycket jag bara kan. Denna gång vet jag att det tyvärr är så att bebistiden går rasande fort. 

Att bli förälder igen är så mycket enklare och självklarare än första gången. Rutinerna för att ta hand om en bebis sitter i ryggraden och den osäkerheten och oron som kom första gången har inte alls infunnit sig denna gång. Inte än i alla fall. Så nu njuter jag nästan än mer än förra gången. Är så mysigt att ha en bebis igen trots oräkneliga bajsblöjor, läckande bröst, stökiga nätter med orolig treåring och fortsatt låg energi hos mig. Så tacksam och ödmjuk för att han är här, att allt faktiskt har gått bra och att vi numera har två underbara friska barn jag och min man. Livet - i love you! 

2 kommentarer:

Lisa sa...

Viket underbart foto på dina fina små!

Lisa sa...

Viket underbart foto på dina fina små!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...