måndag 9 februari 2015

Första dagarna med vår lilla pojke

Fredagen den 6 februari kl 02:58 kom han ut. 

Jag är så nöjd med förlossningen. Vaknade vid 05 på torsdagen och hade milda värkar, det fortsatte hemma hela dagen. Blev en lugn dag med uppladdning tillsammans med Andreas.  Ebba lämnades på dagis där hon sedan hämtades av mina föräldrar. Hemma klockade vi värkar medan vi titta på tv, åt mat, gick en promenad i snön och jag badade badkar. Först sent på torsdagskvällen blev värkarna smärtsamma och tätare så då körde min syster in oss till förlossningen på Östra. 

23:30 skrevs vi in, värkarna intensifierades i både täthet och smärta medan jag låg med CTG och de mötte värkar och bebisens hjärtslag. Allt såg bra ut och vi fick stanna. Jag fick snabbt både EDA och lustgas, och det funkade så bra. Värkarna tog jag nästan med ett leende. Barnmorskan kändes positiv och peppande. Och där mitt i natten var vi som i en egen bubbla och hade vi en lugn och stilla förlossning som gick snabbare än jag trott. När jag kom in var jag bara 4 cm öppen, men sen öppnade jag mig ca 2 cm i timmen. Jag kunde röra mig och byta ställning mellan värkarna fick bland annat sitta på en pilatesboll. Plötsligt ändrade värkarna karaktär och så var jag redo att krysta och efter 5-6 värkar var han ute. Efter bara 3,5 timme på förlossningen. 

Hej lillebror! Titta vem som kom ut, en sådan goding med härligt rosa färg och stundtals öppna vakna ögon som plirade mot oss. 

Efteråt förlorade jag rätt mycket blod, fick en blödning då livmodern inte drog ihop sig så snabbt som den borde. På bilden här ser man att jag är rätt blek.

Efter att jag fått lite extra blod hade jag fram mot kvällen på fredagen fått tillbaka lite färg på kinderna. Och äntligen fick vi efter mycket kontroller och kläm på min mage pausa ut på eget rum på BB.

På lördagen kom mina föräldrar med Ebba till sjukhuset så hon fick träffa lillebrorsan och oss. Åh så stolt hon var. Och är! 

Välkommen till oss vår fina lilla kille! Nu ska vi bara ge dig ett namn också. 

Jippi! Han klara läkarkollen utan anmärkning. Och stabila höfter har han med. Jag var sjukt nervös inför detta och stod och skakade medan jag höll i en bänk. 

På söndagen fick vi äntligen åka hem. Brorsan å Liza körde hem oss och det var så härligt att komma hem. Underbart! Nu börjar livet som tvåbarnsföräldrar på riktigt. 

Wow vilka fina barn jag har. Eller jag och Andreas har såklart. Galet! Två fantastiska fina små barn. I natt sov de i min famn båda två en stund och jag tänkte att jag är rikast i världen som har dem och Andreas i mitt liv.

5 kommentarer:

Elena Moberg sa...

Stort Grattis 💕💕 så kul o följa din blogg ☺ stor kram 😘

Fifi sa...

Åh, jag bara myser av hela inlägget (förutom blodförlusten då)! Grattis igen!

Frida sa...

Tack så mycket :)

Vad kul att du fortfarande läser här Elena :)

Petra S-H sa...

Det blev ingen lux bebis den här gången, härligt! Jag var också jättenervös andra gången och höfterna testades många gånger av olika läkare, men allt var bra. Och så söt han är! Jag får ett riktigt sug efter en tredje då jag ser en sånär sötnos. Grattis igen <3

Elin sa...

Stort tack Frida, för att du så generöst delar med dig av bilder och berättelser från era dagar. Din blogg är verkligen härlig, precis som dina båda barn : ) Grattis igen och stor kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...