tisdag 27 januari 2015

Nattvandrarna

Just nu pågår en ständig vandring mellan sängarna här hemma om nätterna. I natt med extra svårt för mig att somna om trots sängbyten och nattmacka. Och jag bara undrar hur detta kommer utveckla sig med en bebis som ska ammas mitt upp i allt.

Vid 20-tiden har Ebba oftast somnat i sin säng på sitt rum.

Några timmar senare går jag och lägger mig. Ibland lägger sig Andreas samtidigt som mig.

Nån timme efter mig kommer Andreas och lägger sig, jag vaknar sällan till då men gruffar visst godnatt i sömnen. Med Andreas kommer kurrekatten som oftast sover nära honom, ofta inknödd i hans famn eller på kudden mellan våra. 

Ett tag sover vi så tills jag måste upp och kissa. 

Sen somnar jag om tills små barnfötter förhoppningsvis själva tassar in till oss. (I värsta fall väcks vi av förtvivlade utrop och gråt "jag hittar inte räv" och då måste nån av oss gå in dit och leta rätt på den lille lymmeln till gosedjur som är för liten för att hittas i nattlampans sken) Ebba kryper alltid upp på min sida av sängen, hon vill ligga på min arm och gosa in sig mot mig, har vi tur somnar vi båda om på någon minut. Har faktisk hänt vid enstaka tillfälle att jag inte ens vaknat utan plötsligt har ett barn i min famn. Förr sov vi oftast så här tills väckarklockan ringde.

Nu för tiden med magen och allt så somnar jag inte om så lätt. Kroppen strejkar och tankarna vandrar. Så efter att ha legat mellan snarkande man, snusandet barn och spinnande katt ett tag ger jag upp och går jag via badrummet och ännu en kissepaus över till den mycket mjukare sängen i gästrummet. Somnar i regel om på en kvart. 

Vaknar till nån timme senare av barnfötter som kommer tassande. "Vad gör du mamma? Jag vill sova med dig. Är det morgon nu?" Och så klättrar hon upp och över mig och lägger sig innerst i sängen på min arm. Somnar oftast om fort då.

Vid 07 vaknar Ebba till liv, om inte nån väckarklocka redan sett till det. Har jag tur nu kilar hon upp med Andreas och jag kan ligga kvar. Annars kan min mobil och några avsnitt Dora för henne göra att jag kan få ligga och dra mig.

Ja så har vi det på nätterna just nu. Såklart ställer gravidmagen och dess hormoner till det för mig. Men kapitlet som väntar med bebis och nattamning lär väl göra att jag ser tillbaka på nätter somn ovan som ljuvliga... Haha! 

Just ja, glömde visst att skriva att min käre make går upp vissa nätter och tittar på NHL-hockey. Händer ibland att han somnar om på soffan då... I övrigt är han mycket morgonpigg och det är oftast jag som får lyxen att ligga kvar och dra mig medan han och Ebba kliver upp tidigt. 


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...