onsdag 21 januari 2015

Mitt nya hemmaliv


I måndags jobbade jag sista dagen innan mammaledigheten. Många kramar och hejdå och lycka till. Så ja nu är jag väl mammaledig då. I väntan på att barn nummer två ska kika ut. Väldigt skön att vara hemma. Spenderat många timmar i soffan redan. 

Igår var Andreas ledig och medan Ebba gjorde dina fem timmar på dagis hann vi med en massa bra grejer. Så nu finns det både en extra bilstol till Ebba hemma och babyskydd till bebisen. Likaså fick jag bytt min handväska jag fick i julklapp och köpt mig en till amnings-bh. Vi var även hos barnmorskan och summerade graviditeten och sammanfattade mina tankar och önskningar inför förlossningen. Allt såg bra ut med mig och bebben. Verkar som om jag (för första gången i livet?) kan har lite glädje av mina överviktskilon då jag pga min vikt högst sannolikt kommer få föda på Östra, vilket ju är bra då det är dit jag helst vill.   Hann med en lunch med Eleonor innan det var dags att styra hem via ICA och mot förskolan och hämta Ebba igen. Väl hemma var min energi slut, och lite ont i magen hade jag med. Blev en lugn eftermiddag som övergick i kväll och pizzabak där alla tre lagade ihop. Kul och gott. Skönt med en liten familjedag. 

Dagen idag inleddes med att Ebba plocka fram alla vattenfärger själv med pendlar och hela baletten. Så nöjd med att vi har ett skåp i köksön med hennes pysselgrejer i. Vill att det ska va lätt för henne att måla eller vad hon känner för när hon själv får suget. Och det verkar ha funkat som tänkt. Sen åt vi frukost ihop hela lilla familjen. Anar att det lär bli en ny mysig morgonvana för oss detta år. 

Idag jobbade Andreas så medan Ebba var på förskolan idag låg jag mest med filt i soffan och kika på tv-serier. Så skönt. Har mer och mer molvärk och känner mig tröttare och tröttare. Vaknade i natt med ont i handen och svullna fingrar så nu får jag vara ringlös ett tag. Känns naket utan förlovnings och vigselring. Som tur är försvann smärtan i handen under dagen, får se vad som väntar i natt. 

Efter Ebbas fem föristimmar åkte hon och jag till biblioteket. Jag för att låna nästa bokklubbsboken Bea Uusma - Expeditionen en kärlekshistoria vilken verkar väldigt lovande. Och Ebba för att låna nya favoriten "Kattson och Findus" samt Mamma mu. Hemma så läste vi böcker, badade badkar hur länge som helst, käka spagetti med falukorv (hej slapp vardagsmat!) och sen läste vi än mer böcker. När Ebba somnat kolla vi mästerkocken, och spånade på hur vår framtid kommer bli i vår. Svårt att föreställa dig livet med en bebis igen. Ja det var väl dagarna som gått. Det nya jobblediga livet men än så länge bara ett barn att ta hand om. När ska plutten kika ut är väl det vi tänker på mest just nu...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...