torsdag 8 januari 2015

Att förlora allt men ändå gå vidare

Har i veckan sett dokumentären "Överlevarna" på SVT av Folke Rydén. Handlar om fyra familjer där endast en av föräldrarna överlevde tsunamin i Thailand 2014. Så hårresande. De var där, på semester med sin familj, sin partner och sina barn och var ensamma om att överleva. De förlorade sin älskade. Sina barn. 

Hur gör man? Hur lyckas man ens komma hem igen. Hur orkar man återvända till sitt hus utan sina barn och man och lyckas sätta nyckel i ytterdörren och gå in i det som var ens tidigare liv? Jag vet inte om jag hade velat mer om det hänt mig. Sånt ohyggligt öde. 

Nu handlade dokumentären inte bara om deras förlust, utan hur de gått vidare i livet och var de är nu tio år senare. En så himla stark dokumentär. Så svart och sorglig, jag satt med glansiga ögon och stor klump i halsen och magen. Men ändå så fint skildrat och gripande hur dessa människor på ett för mig helt magiskt vis samlat ihop sina totalt sönderslagna liv och fortsatt leva. 

I slutet av dokumentären säger en av kvinnorna (fritt citerat) något i stil med. "Var inte så jävla rädd. Det kommer aldrig vara det du är rädd för som du råkar ut för. Lev livet fullt ut, ta hand om dig och gör sånt som får dig att må bra. När det är dags så är det dags."

Så klokt sagt. Och ett sånt bra råd att jag liksom tänkt kring andemeningen i det i flera dagar och funnit kraft från tankesättet. Att leva här och nu, vara så glad och lycklig som det bara går i vardagen, i det livet jag lever idag. Och inte lägga energi på sånt jag är rädd för.

Kan verkligen rekommendera denna dokumentär, den fyllde mig med tilltro och hopp. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...