lördag 20 december 2014

Jullovet är här

Åh äääääänligen julledigt. Aldrig har väl en julledighet varit mer välplacerad än i år. Hela min bulliga gravidkropp har i veckor suktat efter pyjamasbyxor och hemmalunk. Hjärnan är full av hormoner som håller den uppe i varv med tankar som hackar fast i onda banor och bara ältar kontrollbehov, har jag gjort det och det och det och blir det bra? 

Nu väntar två veckor utan att behöva ge sig iväg hemifrån i morgonmörkret. Inga väckarklockor. Inga jobbiga klädval över gravidkulan. Inga bilköer och hysteriskt viftande torkarblad i regnet. Ska klä mig i flanellpyjamasbyxor så mycket jag bara kan. Komma ner i varv. Sova middag, mysa med Ebba och Andreas, se tv-serier och Disneyfilmer. Äta julskinka på vörtbröd, lussekatter och dricka julmust. Vara hemma. Vila. 

Såg en reklam om att julen handlade om att göra så lite som möjligt på så lång tid som möjligt. Det låter som ett bra koncept tycker jag. Ska verkligen försöka göra så lite jag bara kan. 

Har däremot tre små rara saker jag tänker kan vara bra att vi fixar när vi ändå är hemma och lediga (utöver julskappa, julstöka och julstäda).  

- Tvätta alla små babyplagg i storlek 50 & 56 samt se över om det behövs köpas nått mer... Kan man få för mycket pyttesmå supersöta bebisplagg?

- Sätta ihop den pyttelilla bebissängen och bädda rent med täcken, filtar och kuddar i både den och vagnen.

- Packa BB-väskan. Vad var det nu en skulle ha med sig i den? Vet att jag lovat mig själv nya och mysiga myskläder och att jag behöver köpa mig en 2-3 nya amningsbh:s. Men att ge mig ut i provhytter och prova det just nu känns totalt omysigt. Och tyvärr funkar det inte att webbshoppa bh åt min baloubassar. Så jag får nog vackert ge mig ut i affärerna, men det får nog vänta till julhandel och rea är över.

Jisses tänk. Efter jullovet har jag totalt 10 arbetsdagar kvar. Det är bara en dryg månad kvar till bebis och förlossning. Och jag är så peppad på att föda nu. Riktigt längtar tills värkarna sätter igång och det blir skarpt läge. Vår lilla bebis. Som vi längtar! Och ljuvligast av allt. Sen väntar 14 månaders föräldraledighet.  Massa tid hemma med mina båda barn! Otroligt. Tänk vilket bra land vi bor i ändå. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...