tisdag 2 december 2014

En bild från en dag jag aldrig kommer att glömma


Jag mådde så illa den här dagen. Var väl runt vecka 8-10 i graviditeten och det eviga illamåendet drog fram alla sorters obehags och ångestkänslor i kroppen. Låg i soffan och fattade inte hur jag skulle få energi att samla ihop mig själv så familjen skulle kunna åka iväg till semesterveckan i det lilla huset vid havet vi hyrt i kustbyn Långasand.

Andreas städade, slet och packade allt kläder, prylar, mat, katt och barn. Medan jag mest låg apatisk och kallsvettades i soffan. Skulle vi skita i att åka undrade han. Jag bara gnydde. Ebba minns jag inte riktigt vad hon gjorde men på nått magiskt vis kom vi faktiskt iväg. Jag orkade sätta mig bakom ratten och köra, och fram kom vi. 

Den lilla stugan låg nästan på stranden och vi begav oss ut på promenad. Det var i mitten av juli, det blåste och duggregnade och vinden från havet var helt galen. Kändes som en höststorm. Men de dör havsvindarna. Vad välgörande de är. Och vad läckert det är när de sluter tag i en. Vindarna fick mig att glömma illamåendet för en stund. 

Vi hade tur med vädret den där veckan. Först hade vi två svala dagar med mycket vind och gråa skyar, vilket passade bra för vår då rätt värmekänsliga familj. Men sen kom sommarvärmen och vi fick loja sköna dagar fyllda av sand och salta bad. Besöktes av syskon, kusiner och föräldrar. Åt middagar på den lilla strandkrogen i byn. Plockade snäckor. Åkte på shoppingturer till Falkenberg och Halmstad. Veckan blev så lyckad att vi nog söker liknande boende nästa sommar. Gott med miljöombyte och få vara nära havet. I alla väder.

Nu kanske det inte är så att jag för alltid kommer minnas just precis exakt den här dagen. Men jag kommer aldrig att glömma hur graviditetsillamåendet låg som ett lurvigt svart monster med sina klor runt all min energi och kropp under hela sommaren 2014. Så himla glad och spänd på lilla livet som växte inom mig. Så himla mörbultad av det eviga yrseln och illamåendevågorna som sköljde genom mig timme ut och timme in.

-----

Har hittat en fin bloggjulkalender från Emily Dahl. Verkar jättemysigt och fint arrangerat. Temat är året som gått och det är alltid kul med återblickar tycker jag. Särskilt då 2014 innehållit topphändelser i mitt liv med både vårt bröllop och vår andra graviditet. 


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...