lördag 15 november 2014

80 dagar kvar


80 dagar kvar nu. Säger man det så, då känns det inte så långt bort. Men vecka 29 och precis inkommen i tredje trimetern känns lite deppigt. Ganska långt kvar till le grand final ändå. Särskilt som jag just nu är väldigt pepp på just förlossningen. Längtar tills värkarna ska sätta igång. Just nu väger bebin ca 1,4 kg och är ca 37 cm lång, så den får ju gärna öka på en 2 kg och 10-15 cm innan hen gör entré. 

Hur mås det då? Sista veckan har jag haft ont i övre delen av magen, från under brösten till naveln. Men även ont på höger sida av magen. Så nu har jag börjat sova med en kudde vid magen som stöttar upp. Både bekvämt och obekvämt. Magen känns stor. Men tycker inte den vuxit så mycket senaste tiden, mer att den blev så här stor tidigt. 

Börjar känna mig fysiskt begränsad. Magen är där och den är faktiskt i vägen. Sätter mig helst på rumpan på golvet än på huk då jag ska hjälpa Ebba med något. Har fortfarande sammandragningar flera gånger om dagen, vilket ju sägs vara livmoderns sätt att förbereda sig. 

Har hela denna graviditet varit relativt cool. Har absolut inte varit ens i närheten av så orolig som jag var min förra. Då kastades mina tankar runt om missbildningar, förlossningsskador, missfall och jag vet inte vad för olyckor. Är mycket lugnare denna gång. Och har först nu slagits av tanken att det finns en risk att bebben kanske inte är frisk. Alltså inte för att jag, eller mödravården för den delen, misstänker det. Men oddsen att få två friska barn känns ju mindre än att få ett. Men nu är jag som sagt inte så orolig över det. Känner istället att skulle det vara något får vi ta det då. Är övertygad om att vi löser det.

Tänk om ca 80 dagar vet vi lite mer om den lill* personen som just nu sträcker på sig inne i min mage så hela ena sida blir hård och putar utåt. Längtar efter att få träffas och bli hens mamma även på utsidan av magen. Magiskt ändå att det är en liten bebis i magen min. Är så stolt över min kropp som fixar detta. Beundrar min spegelbild och smeker magen flera gånger om dagen. Skit samma om jag normalt kanske inte är 100% nöjd med min kropp. Den må ha bristningar, gäddhäng, celluliter, dallriga lår, kärlekshandtag, hängbröst och runda former. So what? Min kropp är ju hur grym som helst, den tillverkar just nu en till människa. Hur coolt är inte det? Love it!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...