måndag 20 oktober 2014

När det plötsligt funkar

Ni vet när man får en sån där känsla av att vilja dansa och high fivea sig själv när man lyckats som förälder med allt sitt tjat och att vara konsekvent och man plötsligt får medvind. Den känslan är så härlig.

Blev så stolt och glad över oss, och särskilt över henne, mitt upp i stressen till förskolan en morgon. Ebba var hungrig och trots att hon egentligen äter frukost på föris så ville hon ha allt redan hemma, macka, fil, mjölk och smörgåsgurka. Och hon skulle äta upp allt, men hon äter ju så långsamt. Det känns ju helt fel att slita en ätande unge från matbordet. Men jag var stressad, klockan tickade på så tillslut så började jag helt fräckt klä på henne skor, mössa och jacka medan hon ståendes slevade i sig sista skedarna fil.

"Nu måste vi gå Ebba!" Jag stressar på.

"Men jag vill äta upp min smörgåsgurka."

"Det hinner vi inte, vi måste gå nu annars kommer vi försent till förskolan." 

"JO!"

"NEJ!"

"Okej mamma." Ebba går ut i hallen

"Kom nu mamma så går vi till förskolan." 

Jag står kvar helt paff i köket. "Öh okej, jag ställer din smörgåsgurka i kylen så kan du äta upp den i eftermiddag när vi kommer hem."

Och så glad och lycklig.
En snabb argumentation och sen var hon med på min linje.
VICTORY!

[edit]
Och när jag då skriver victory så menar jag ju en gemensam seger för familjen, inte som att mamma vunnit med sitt tjat över barnet. Utan att vi liksom gemensamt kommit vidare, ja asså ni hänger nog med :)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...