måndag 26 maj 2014

En mörk dag

Det var med grus i ögonen och tungt sinne som jag imorses noterade att SD ökat på sitt valresultat sedan jag gått och lagt mig igår. Jag kunde inte glädjas åt de stora gröna framgångarna, för jag såg och hörde bara hur högerxtremismen och främlingsfientligheten har blommat upp överallt i Europa. 

Vi tittade på frukost-tv och talade om att det kanske är helt fel väg att gå att kalla SD rasister och bespotta dem. Kanske hade det varit bättre att låta dem verka, för de är ju så bra själva på att klanta till det för sig.

Citerar en vän på Facebook som är inne på samma bana:
Att bemöta högerextremism med nedlåtenhet har nu prövats och resultatet har väl inte gått någon förbi. Dags att ta debatten med högerextrema partier på en saklig och respektabel grund. Då kan vi smula sönder deras argument.

Nu får vi bara hoppas att valresultatet till hösten blir något annat. Att fler än 45% går och röstar. Att de andra partierna tar sig en lång funderare på varför så många röstar på SD och att de sedan kan ta upp de frågorna och bemöta dem med sakliga argument och alternativa lösningar. Allt för att SD ska få färre röster i nästa val, gärna under 4% så de åker ut från riksdagen. 

Idag är en mörk dag för hela Europa. 
Så himla ledsamt. 
Men det som är positivt är att jag nog aldrig sett sådant engagemang bland mina vänner på ex Facebook och i bloggar som i detta val. Vi är många som vill mota bort SD. Det är bra.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...