måndag 7 april 2014

Smakbit av Berlin


Här kommer lite fler snabba blänkare från Berlin. Skulle så gärna åka hit igen. Känns som om jag bara fått ta en liten provsmak eller tjuvkik på staden. 

Har i alla fall hunnit kuta högst upp i det här tornet. Galet över 600 trappsteg i spiraltrappa och mitt flås, ack oh, skämskudde på det! Men sån utsikt över ett Berlin på väg att spricka ut i grönska.

Lunchen intogs i solen på en så läcker trakterass. Monkey Bar hette det å låg nära Berlin Zoo. 

Kolla här! Jag åt en så vrålgod macka med pastrami och sauerkraut med sötpotatisfrittes.

Utsikten från baren.

Utsikten från toaletten. Svårslagen!

Tecknen på att det börjar dra ihop sig syns överallt. 

Var också och tittade på en minnesplats och ett museum om Berlinmuren. Så himla svårt att förstå. Den kom på en natt och råkade man befinna sig på andra sidan än där man bodde fick man inte ens gå hem. Inte ens till sina sovande barn. Så ogreppbart att den splittrat familjer så totalt i onödan. Muren var inte alls så hög men ändå fasansfull och effektiv i sitt syfte. Så overkligt, så grymt och inte alls så länge sedan. Tänker på hur den separerade familjer, hur man skiljde barn från sina föräldrar och får ont i magen bara vid tanken. Att människor kan vara så grymma. Igår kväll somnade jag med min lilla familj snusandes i samma säng, lyckligt medveten om vilken fantastisk tur vi har som lever i det land och den tid som vi gör.

1 kommentar:

axdal sa...

ja jag tror inte att vi kan föreställa oss hur det var när muren kom upp.. och hur det var att leva med muren uppe.. Måste ha varit fruktansvärt oavsett vilken sida man levde på..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...