måndag 3 mars 2014

Frukt, på gott eller ont



Jag är fruktälskare. Men jag är också grönsaksälskare. Lägg sedan till att jag är; Köttälskare. Räkälskare. Chipsälskare. Brödälskare. Fikaälskare. Kvällsmatsälskare. Frukostälskare. Matälskare. Ja alltså jag älskar mat. Mycket mat i såväl varianter som mängd. Helt enkelt har jag lätt för att äta lite för mycket av det goda, eftersom jag tycker att nästan allt är gott så att säga. Och min kropp den har formats där efter. Jag har nog hela mitt liv hört till sällskapet mulliga damer. 

Jag har testat rätt mycket för att gå ner i vikt. Både för att jag tycker det är kul att experimentera lite med mat, utmana mig själv och testa nya grejer. Men det är rätt kul hur olika kostrekommendationer går isär. Och att en av mina favoriter frukter kan va en ulv i fårakläder.

- Livsmedelsverket - rekommenderar 500 g frukt och grönt om dagen, varav hälften frukt. 250 gram alltså. Vilket är 2-3 frukter/dag. Och då får man i sig alla vitaminer, mineraler och härligheter som kroppen behöver.
- LCHF - Frukt är socker. Kolhydrater alltså. Big No No! Lite bär på sin höjd går däremot bra.
- Viktväktarna - Frukt är gott gotti gott gott. Ät hur mycket du vill utan att räkna några poäng på det.

I vår kör jag på nya friska tag med kost och motion. Och visst kommer jag äta frukt. Och grönt. Kvällens middag blev ungsrostade rotfrukter (kålrot, palsternack, morot och sötpotatis) samt kikärtsbiffar, vitkålssallad och en klick matlagningsyoghurt med ingefära. 


1 kommentar:

Tess sa...

Livsmedelsverket rekommenderade också fem skivor bröd om dagen på 80-talet. Efter att en kille bara hade höftat till det. Efter det; trovärdighet nolla.

Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...