torsdag 6 mars 2014

Dagens boktips


Just nu lyssnar jag på Analfabeten som kunde räkna, den är tyvärr snart slut, och jag undrar hur säcken ska knytas ihop. Jag är ju inte först på bollen om att läsa denna boken, och den har visst fått lite ljummen kritik, men jag gillar den. Åh jag längtar faktiskt ut till min bil för att höra fortsättningen på den här storyn. Ljudböcker är pendlar-Fridas bästa vän, och den här boken passar perfekt till det.

Denna bok handlar om tvillingarna Holger och Holger som delar identitet. Om en atombomb på vift. Om en liten tjej i slummen i Sydafrika som är smartare än alla och helt övergrym på matte. Om en fanatisk royalist som blir omvänd. Om tre slarviga kinesiska systrar. Om en arg tjej som heter Celestine. Ja ni hör ju. Galet och oväntat och kul.

Så skön genre. Jag gillade ju verkligen Hundraåringen. Och jag älskade En man som heter Ove och Mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman. Det är spännande, jag skrattar högt, sitter och småler och det knyter sig i magen på mig av ilska när något dråpligt går karaktärerna emot. Känns som en ny typ av böcker. Som passar mig väldigt bra just nu. Lite flippade historier med så mycket humor och hjärta. Vill ha mer. Så du Jonas Jonasson du får gärna skriva fler böcker, ja du med Fredrik Backman.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...