måndag 27 januari 2014

två av fyra med alla tre

I helgen har vi varit hemma mycket. Två av de där fyra dagarna i månaden då vi är lediga tillsammans blivande maken och jag. Och det är så härligt att se hur nöjd Ebba är med att vi är hemma alla tre. Hon rör sig runt i huset och leker ömsom med oss och ömsom mycket själv, hon skrotar runt med sina leksaker, hämtar grejer på övervåningen, kommer ner och visar leker vidare.

I fredags handlade vi ihop, åkte hem och lagade och åt en god middag ihop, Ebba var på gott humör och ljusen bran och vinet smakade gott. Riktigt fredagsmysigt. Nattningen drog ut på tiden och sen somnades det i soffan framför streamningen av På Spåret.

I lördags var vi bortbjudna dubbelt upp. Först födelsedagskalas för systra mi, hurra hurra, och sen hembjudan på middag hos vänner som haft den goda smaken att flytta till samma samhälle som vi bor i. Trevligt trevligt.

Söndagen spenderades hemma. Ebba och jag målade med vattenfärger, nästan en hel timme höll vi på och jag tyckte nog det var minst lika kul som Ebba. Så nu lär vi måla mer där hemma. Tyckte dessutom hon var duktig, så som en stolt moder ska jag nog rama in nått av hennes alster och sätta upp på vår icke existerande tavelvägg. Just nu går all kreativitet in i bröllopet, men sen, ja sen, då ska jag minsan låta kreativteten flöda och göra hemmet mer personligt.

Jag sa nånstans där kring nyår att jag inte skulle fastna med näsan ner i min iphone så mycket när Ebba är vaken. Jag har väl blivit lite bättre, men långt ifrån i mål. Däremot har jag en ny kompis i soffan. Jag hänförs över hus snabbt min lilla gumma har lärt sig hantera vår ipad. Hur vant hennes små fingrar far fram över plattan, hittar nya spel i apparna, hur hon stänger ner en app och öppnar nästa. Roligast är appar där man målar. Och jag tänker att visst fanken satt föräldrar förr och läste en bok i sin egna lilla värld medan barnen lekte harmoniskt på golvet bredvid. Så vad gör väl det då om jag och skruttan sitter ihopkurade i soffan med varsin iphone/ipad och slappehänger ihop. Så mysigt ju!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...