torsdag 30 januari 2014

Jobb, tid och mammaliv

Funderar mycket just nu.
Över hur vardagslivet ter sig.
Och jag undrar hur andra gör.

I vår familj har vi en förälder med ett klassiskt 8-17-jobb. Och så har vi en förälder som jobbar omväxlande 4 eller 6 dagar i veckan, ett jobb med arbetstider med några sena morgonar och sena kvällar men med guldkanten en ledig vardag varje vecka. Ebba är därför ledig från förskolan en dag varje vecka. Men resterande 4 dagar blir rätt långa, hon går ca 7:50 - 17 de dagarna.

Och de dagarna hinner man inte med så mycket kvalitetstid med sitt barn. Dagen går i ett och det blir mest vakna, morgongosa, ta sig iväg till förskolan, lämna, pendla - j o b b a - pendla, hämta, klä på och ta sig hem, laga och äta någon form av middags/kvällsmat, plocka undan disken, umgås lite trött (tyvärr oftast stilla mys tätt tätt i soffan framför barn-tv), tandborstning och sen nattning och i säng. Det hinns inte med så mycket mys och aktiviteter, vi är trötta. Blir sällan pulkaåkning, lekplatslek, målning eller pyssel om vardagarna. Och det känns så synd. Min fina lilla flicka jag saknar dig och vår tid ihop.

Andreas har redan gått ner några procent i tid för att kunna hämta tidigt en dag i veckan. Och nu skulle jag vilja göra det samma. Leker med tanken att gå ner till 90% dvs 4 timmar i veckan. Ska bara komma på vilket som är det bästa. Att gå en timme tidigare två dagar i veckan, och så gå två timmar tidigare en dag kanske?  Jag vill ha förslag och ideer på hur ni andra gör?

Småbarnsåren är intensiva, energikrävande och otroligt kärleksfyllda. Aldrig har väl livet känts så värdefullt som nu.

Tror att jag kommer ångra mig sen om jag inte tar chansen nu att trappa ner lite lite. Tiden går så fort. Aldrig kommer den åter. Gäller att njuta och passa på att dra i sig allt underbart nu.

2 kommentarer:

Tess sa...

Vi har båda vanliga jobb. Men jag jobbar 80 procent och ledig en dag i veckan. Killarna är därför på dagis 4 dagar i veckan. De lämnar alltid till halv åtta eftersom det är då frukosten är. En av de fyra dagarna hämtar farmor eftersom hon vill det. Hon hämtar då 14.30. Övriga dagar hämtar vi själva. Vi försöker hämta vid 16. Vilket vi löser med att antingen börja tidigt på morgonen (den som inte lämnar) eller helt enkelt jobba ikapp när barnen somnat på kvällen. Aktiviteter på kvällarna blir lättare ju äldre de blir. E är ju fortfarande så liten så hon är väldigt trött efter dagis kan jag tänka. Vi har inte mycket aktiviter, men på tisdagar är det barngympa på kvällen. övriga kvällar bygger vi lego, tittar på film tillsammans osv. Det behöver inte vara så avancerat. Kram!

Frida sa...

Låter som ni hittat en bra balans där. Våra jobb, eller framförallt sambons, gör det svårt att skjuta på arbetstiden och börja tidigt och hämta tidigare. Skulle gärna ha det lite mer så.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...