måndag 6 januari 2014

Hepp! Dagens boktips

För några år sen började jag lyssna på böcker istället för att läsa dem i bokform. Det passade bra ihop med de livsförändringar jag gjorde och jag började lyssna på böcker samtidigt som jag pendlade. Så jag lyssnade när jag körde bil, och sen när jag ammade, lagade mat, gick barnvagnspromenader och låg på filt  i skuggan och lekte med bebis. Det fina var att nu hitta jag tillbaka till biblioteket och det är där jag lånar mina böcker, lagligt och bra.
Min första starka ljudboksupplevelsen var  Lilla Stjärna av John Ajvide Lindqvist. En mörk spännande och övernaturlig thriller. En bok där författaren själv på ett mycket bra sätt läser upp boken. Tycker hans böcker är sådär på gränsen till så läskigt som jag klarar av. Obehagskänslan finns där, lite lite, men spänningen, nyfikenheten och viljan att veta hur det slutar tar över. Han är väldigt bra på att väva in det övernaturliga i den vanliga svenska gråa vardagen. 

Lilla stjärna handlar om en flicka som hittas i skogen som spädbarn, hon har en fantastisk stämma och visar autistiska drag. Hon hamnar hos ett par som uppfostrar henne skild från samhället. Senare i livet hittar hon en vän via internet i en flicka som är utstött och ensam. De två flickorna med olika sorters mörker inom sig finner varandra och deras vänskap får oanade händelser att ske. En väldigt vacker men förfärlig historia. Spännande och på gränsen till det övernaturliga.

(Detta är en del av en bloggutmaning skapad av Onekligen med 31 ämnen att blogga om nu i januari.)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...