torsdag 9 januari 2014

En grej jag skulle vilja vänja mig av med

Ja men det är väl att sluta va så neurotisk när jag går hemifrån huset. Måste liksom i varierande omfattning göra en tunda i huset och kolla:
- Att alla kranar är avstängda trots att det aldrig har hänt att nån kran stått och runnit nånsin när jag går min "kran-kollar-runda"

- Att dörren till badrummet uppe är öppen så katten kan gå på toa (helt normalt, inget koko med det iaf)

- Var katten är så han inte gått ut alt blivit instängd i typ klädkammare/tvättstuga. Vi har en Devon Rex = känslig innekatt som säkert skulle frysa ihjäl om han var utomhus på vintern. (också normalt)

- Att alla fönster är stängda och att alla dörrar är låsta.

- Att spis, kaffekokare är avstända, helst vill jag att tvätt/disk/torktumlare ska vara avstängda med.

- Vissa riktigt kassa dar kollade jag även att vi följer "eii sa päite" det vill säga att inget elelement har fått typ en filt över sig.

- Att tv:n är avstängd. 

- Att jag låst ytterdörr. 

Ett tag var jag faktiskt riktigt nipprig på det här. Nu är jag mycket bättre på att gå hemifrån fort. Min kontrollrundas längd och omfattning har samband med hur länge jag ska vara borta från mitt hus, ju längre tid huset ska va ensamt hemna, desto längre undersökning och mer nipprighet. Värst var det i början av min mammaledighet, tänker det nog var nån mix av post-stressreaktion från graviditet/heltidsjobb/omfattande renovering (ingen bra kombo) samt mina vanliga lätta kontrollbehov. 

Men jag har två knep, som hjälper mig att komma ut ur mina tankebanor. 
1. Löjighetsfaktorn. Att komma hemifrån ska inte ta 15 min extra för att man ska säkerhetskontrollera sitt hem. Alltså tänker jag "va löjlig du är nu Frida!!" 
2. Vi är viktigast. Brukar tänka att så länge Ebba och vi är friska kan huset både få vattenskador och brinna upp, det är ju faktiskt bara ett hus, och vi har försäkring (även om det skulle vara sorgligt om katten kom till skada)

Ett ganska utlämnande inlägg enligt mig. Inte precis ett beteende jag döljer, men inget jag skyltar med heller. Och att skriva om det här är kanske ett sätt att komma ur det helt och hållet.

(Detta är en del av en bloggutmaning skapad av Onekligen med 31 ämnen att blogga om nu i januari.)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...