tisdag 31 december 2013

Tack å klack 2013

Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut? 
Lämnade mitt barn på föris/dagis. Köpte hem matkasse. Testade 5:2. Var borta från min dotter i fem dygn.  

Genomdrev du någon stor förändring? 
Vi seglade in det stora livspusslet med jobb, förskola och pendling men ändå försöka hinna med allt annat vilket gått rätt så bra. Men helt klart annorlunda mot livet före barn. Har fått ställa mig upp och gå från möte för att jag behövt åka till föris tex. Och vänner och träning har fått stryka på foten, tyvärr.
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 
Ja! Men flest kiddos kom året innan.
Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas? 
12 augusti. Min bebis slutade vara bebis och blev stor tjej och började föris.

Dog någon som stod dig nära? 
Tack och lov gjorde ingen det! Älskade faster Nåår var däremot riktigt riktigt sjuk i början av året och vi är alla så glada att hon var (och är) en sån fighter! 
Vilka länder besökte du? 
Norge(jobb), Turkiet(familjesemester) och Danmark(mysweekend). Resa med barn var succé och vi hade underbara dagar i Turkiet med bara vår lilla familj kravlöst och ledigt och väldigt avkopplande. 

Bästa köpet? 
iPad + AppleTV = love. I övrigt väldigt (oväntat) nöjd med två plagg från KappAhl, Ebbas gröna Kax-skaljacka och en svart kavaj till mig.

Gjorde någonting dig riktigt glad? 
Ebba gör mig glad, flera gånger varje dag. Älskar att vara hennes mamma!

Saknar du något från år 2013 som du vill ha år 2014?
Sova ostört hela natten. En hel natts sömn är fortfarande sällsynt hemma hos oss. Efter två år sätter det sina spår. Men utan att jinxa nått har jag numera goda hopp om en förbättrad sömnsituation. 
Vad önskar du att du gjort mer? 
Tränat, promenerat, cyklat. Träffat mina närmsta vänner mer, eller i alla fall ringt dem oftare. Hum utmaning 2014 "ring en vän om dagen"
Vad önskar du att du gjort mindre?
Surfat på iPhonen. Budat på barnkläder på Tradera, ok vissa fynd blev det, men mycket var i sämre skick än jag trott.
Favoritprogram på TV?
Game of thrones. Historieätarna. 
Bästa boken du läste i år? 
En man som heter Ove av Fredrik Backman. 
Största musikaliska upptäckten? 
Upptäckte nog tyvärr inget nytt. Lyssnade mycket på Petra Marklund ett tag. Och har sjungt mycket jul-barnvisor hela året runt.
Vad var din största framgång på jobbet 2013? 
Att ha fått mer ansvar och en titel (och lön) som också speglar det. Skön utveckling.
Din största framgång på det privata planet?
Att jag går min väg mer ofta utan att tänka på vad andra ska tänka och tycka. Att jag prioriterar att vara med mitt barn när jag är ledig och tackar nej till saker / inte tar initiativ till lika mycket sociala grejer som förr pga att jag vill vara med henne.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Jag var nog lika mycket glad å ledsen(rätt sällan jag är det) som vanligt. Definitivt mindre orolig än 2012 då nojjade jag mycket. Däremot är jag mycket lycklig - jag älskar småbarnslivet!


Vad spenderade du mest pengar på? 
Barnet, hon är kittad minsan! Därefter ICA, shit va matkontot stegrat.
Något du önskade dig och fick? 
Att svägerskan skulle fixa sjukan å bli frisk. Bättre ekonomi, föräldraledighetens baksida är ju den knapra inkomsten.
Något du önskade dig och inte fick? Platt mage å bättre kondis.
Vad gjorde du på din födelsedag 2013? 
Den firades så bra! Så himla fin födelsedag med det bästa av alla världar. Se mitt förra inlägg... 
Vad fick dig att må bra? 
Dottern. Fästmannen. Min familj. 

Vem saknade du?.
Min mormor. Åh hon hade älskat att få träffa sina barnbarnsbarn. 
De bästa nya människorna du träffade? 
I år blev det nog inte så många nya bekantskaper. Men har fått ett gäng himla trevliga nya kollegor, det är kul.
Mest stolt över? 
Dottern. Alltid. 
Babblar om denna fantastiska person med alla och envar jämt och ständigt. Typ. Tjatmorsa!

Högsta önskan just nu?
Att 2014 innehåller en läcker utlandsresa. 
Vad tänker du göra annorlunda nästa år? 
Träna mer och tänka mer på kosten. Ska desdutom pinsamt nog hetsbanta inför dagen B, en vill ju känna sig graciös i sin vita klänning. Lägga ifrån mig iPhonen oftare och lämna tv-soffan och göra nått vettigt om vardagskvällarna.

1 kommentar:

Fifi sa...

12 augusti 2013 kommer jag också att minnas, för även min unge började föris då! Det kändes verkligen som ett nytt kapitel i livet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...