onsdag 23 oktober 2013

Sweets for my sweet



Det här med sötsaker och småbarn kan man ha mycket åsikter och funderingar kring. Alla gör sina val och jag respekterar till fullo de som sockersanerar allt som deras barn äter. Det finns så mycket dåliga sockerstinna produkter i hyllorna i mataffärerna, vissa varor är ju sötare än både läsk och godis.

Vi försöker vara medvetna i våra val. Jag vill gärna lära min lilla att man får äta något sött någon gång ibland. För det är ju gott med sött. Men att festa till det på annat än sötsaker funkar fint. Vanliga cornflakes eller havrekuddar i en liten burk/skål är en fest för vår lilla tjej. All frukt är en succé. Men Ebba har fått smaka sötsaker och kakor vid sällsynta tillfällen. Mest när alla vuxna äter vid festligare middagar, fester och tillfällen som inte är vardag. 

Godis har hon knappt fått smaka på alls. Men i helgen när vi satt och mös framför en film delade hon och jag på fyra kolor och jisses vilket reaktion från henne, vilket leende, vilken lycka att få nått så sött och mjukt i munnen. Hon log och titta på mig med glittrande ögon och utbrast ett 'maaammaaa' fullspäckat med förundran. 

Och nu till det jag egentligen skulle blogga om. Det börjar närma sig tvåårsdagen för vår lilla tjej. Och jag lägger givetvis lite onödig press på mig själv och sätter ribban högt då jag har börjat spåna på vad jag ska baka för tårta. Redan. Jag vet. Men åh tänk er en fantasifullt formad regnbågstårta med minimaschmallows på. Frågan är bara vilken form man ska välja... Minns att grannfamiljen när jag var liten hade en sån där nalleform som de gjorde sina födelsedagstårtor i och jag tyckte de var så fina.

3 kommentarer:

Petra S-H sa...

Jag bakade ju en regnbågstårta åt Rimma då hon blev 2 och om jag skulle kommit på det innan så skulle jag ha köpt en form som var formad som en 2:a och gjort med den =) Får ta det till 3års dagen istället ;)

Tess sa...

Vår treåring bestämmer själv hur tårtorna ska se ut. Oavsett vad han bestämmer så blir det så. Och han får hjälpa till. Dvs vi har aldrig haft snygga tårtor. Men roliga! :)
Barn nummer 1 fick smaka ungefär som du beskriver. Barn nummer 2 var det kört när väl uppmärksammade att storebror fick popcorn/saltapinnar/glass/choklad. Så nu är det lika. Det är väl så det brukar vara. De där små åker bara räkmacka på storasyskonen.
Kram!

Frida sa...

Ja på nått vis ska vi nog allt involvera lilla damen i bakandet. Svårt att få ro i köket numera om inte hon får vara med och slamra. :O)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...