fredag 4 oktober 2013

mamma hämta komma bilen

Nu har vi vart inne i förskola-jobb-hämtningslivet i nära två månader. Och överlag funkar det bra. Gråtiga lämningar, har övergått till snyftiga, har övergått till relativt lätta med vinkande, kramande och hejdå och bara ett lätt darrr på läppen. Lite bakslag ibland. Och ett evigt rabblande om "mamma hämta komma bilen".

Jag har sen efter semestern haft turen att få ändrat mina arbetstider så jag oftast kan gå från jobbet kl 16 och då hämta upp skruttan runt 16:40. Och då är jag bland de absolut SISTA på vår förskola att hämta, av de 4 avdelningarnas 80 barn är det sällan mer än 5-6 stycken barn kvar. Hur gör folk? Vad jobbar de med? Går alla småbarnsföräldrar ner i tid?

Andreas jobb innebär jobb både kvällar och helger, men fördelen minst en ledig vardag i veckan. Ebba går oftast på föris fyra dagar i veckan, men dagarna hon är där bli oftast långa, lämnas runt 7:10/7:50 och hämtas sen 16:30-45. Jag jobbar heltid, och förösöker vara på jobbet vid 07 så jag kan åka vid 16 för att hämta. Beroende på trafiken har jag minst 30 min bilfärd från jobb till föris.

Från denna veckan så kommer Andreas gå ner i tjänst till 90%. Det innebär att Andreas (och vi) slipper en av de senas kvällarna varje vecka. Han kan gå tidigare en vardag i veckan och hämta Ebba runt kl 16. Den dagen kan jag med gott samvete sitta kvar och jobba om det behövs. Det sköna för hela familjen är att vi tack vare detta numera får tidiga fredagar för hela familjen. Så värt! Dessutom lite kul att gå emot strömmen och vara en framtidsfamilj där mannen går ner i tid istället för kvinnan.

Men jag undrar så? Hur får de andra människorna ihop det? De flesta bor i området där vi bor och tycks ju leva som vi, i medelsvenson villor, med kombibilar, lagom fina kläder på sig å sina ungar, göra resor och som vi verkar de flesta jobba i stan.

Jag tycker att när jag lämnar jobbet kl 16 så går jag hem tidigt, men ändå så är jag bland de sista föräldrarna att hämta sin lilla teling. Och jag tänker, hur tänker mitt barn när mamma efter mamma efter pappa kommer till föris och hämtar sitt barn. inte konstigt vi hör ett evigt rabblande "mamma hämta komma bilen" för det är väl henne sätt om att påminna oss och henne om att hennes mamma tillslut också kommer komma för att hämta henne, med bilen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...