måndag 24 juni 2013

Fem dygn

Ska iväg med jobbet i veckan. Min lilla familj strålar samman med farmor och har det kul ihop med henne medan jag är borta. Mysigt! Men under förmiddagen började det pyra i min mage. Insikten att jag ska vara ifrån mitt barn i fem dygn! Så varje sekund idag blev än mer värdefull. Shit lilla gumma va jag älskar dig! Haft en skön söndag med utelek med kusinerna. Sen hälsat på gammelmormor Ingrid där det vankades pannkakor i stora lass och lek med hundarna. Och farmor, faster och kusin.
Kör gammelmormors hund Max i dockvagnen. (Snott din bild Inger hoppas det är ok) 
Plask i vattenpölar. Och jisses vad jag tycker den där lilla tofsen är bedårande.  

Tänker just nu endel på genus, barnuppfostran och att hjälpa sitt barn att bli en stark, självständig och sund människa. Att huruvida att ständigt berömma flickor för dess utseende, kläder och frisyrer skapar ett tryck på dem och förstärker utseendehetsen i vårt samhälle. Jag vet inte direkt vart jag står. Tycker ämnet är intressant, och känner att jag vill hitta min egna tolkning som passar vår familj. Tänker också på hur man ska tala med barn, och berömma barn, för att hjälpa dem bygga upp såväl självförtroende som självkänsla. Tips om läsning i båda ämnena tas tacksamt emot. 

Nu är det dags att sova och låta dygnen isär börja rulla. Ska njuta av att sova ostört, att vara ensam och vuxen ifred, att träffa vänner(höjdpunkt!) och ha kul dagar på jobbet. 

Edit: Ändrade planer. Blir bara fyra dygn isär.

2 kommentarer:

Tess sa...

Jag läste en intressant studie om att av all beröm man får i livet får man 90% innan 6 års ålder. Det ska man nog se till att tänka på. Så man drar ut det lite. Oavsett om man har killar eller tjejer.
Sen försöker jag tänka på att ge komplimanger tvärtom vad det traditionella säger. För det är sant, det skapar mönster och tankar långt bak. O helt i onödan.
Men det är ett svårt ämne!
Kram

Frida sa...

Oj 90% det va märkligt... Fast stämmer säkerligen. Man är ju rätt så påhejande som förälder vid varje litet steg i utvecklingen ens barn tar, man får tänka på att vara lika uppmärksam senare år. Och kanske inte berömma det som är självklart... Förstårvad du menar som omvända komplimanger.

Tack för att du kommenterar. Ekar lite tomt i bloggen just nu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...