torsdag 18 april 2013

Skit i renoveringen, ska vi köpa fåtölj istället?

Vi har liksom fastnat i vårt hem. Vi är lite mätta på renovering, men har inte kommit igång med inredningen riktigt heller. Vi har likt alla husägare renoveringsprojekt som är kvar, varav vissa lämnar som öppna sår i vårt hus. Och så länge de såren är öppna har jag ingen ork till övrig inredning. Vill göra vårt hem ombonat, sätta upp tavlor, lägga energi på små detaljer som gör huset till ett mysigt hem.

Vad har vi då att fixa med? Lister som ska upp lite här och var. En limträbalk i furu som jag vill måla vit, sambon vill behålla den som den är. En trappa i furu med brun matta på stegen som ska målas vit, barnsäkras med en extra ribba under varje trappsteg samt få ny grå matta. Fula brunsvarta fönster, i hela huset, som jag verkligen skulle vilja måla vita. Ett badrum med blå plastmatta och beiga tapeter och furuskåp som jag önskar måla om i i grått och vitt i väntan på den riktiga badrumsrenoveringen som vi väntar några år med. Sen ska väggarna och taket i trappan målas med.

Och så viktigast, garderober! Familjens kläder ligger i högar överallt i huset. Vi måste fixa en garderob till Ebbas rum. Och vi måste fixa garderober till klädkammaren på bottenvåningen. Och vi måste fixa nån form av klädförvaring i vår garderob i vårt sovrum med. Smarta tips på snedtaksgarderober i krypvind mottages mer än gärna.

På utsidan har vi också lite att stå i. Slutfix på altanen, måla ett tredje lager på lite vindskivor och andra detaljer. Och så drömmer jag om att måla våra två ytterdörrar vita... Och lägga lite svart olja/färg på trappen. Och så var det ju det där med rabatter och trädgården i övrigt. Där har jag ju också drömmar och projekt.

Men man ska ju hinna leva med. Så därför googlar jag fåtöljer och skänkar/hyllor/sideboards för det är nått vi skulle vilja ha i vardagsrummet. Lättare förändring än de andra projekten. Denna gröna från IKEA var väl en skön sak? Sen vill jag fixa till vårt sovrum med, vi behöver ha en ny sängram, den vi har nu gnisslar så fort man tittar på den. Och så vill jag få vår läckra fondtapet att träda fram mer, nu känns den rätt så malplace...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...