tisdag 12 februari 2013

Hon förstår mer och mer

Kommunikationen med lillan ökar varje dag. Så himla läckert.  På kvällen när hon verkar nöjd med vällingflaskan framför barntv så frågar jag henne numera "Är du trött Ebba? Ska vi gå och lägga oss? Vill du sova?" hon skiner upp och ser jätteglad ut, kasar raskt ner från soffan, tittar på pappa och vinkar och börjar gå mot hallen, ställer sig vid hörnet, vinkar mer och väntar på att jag ska resa mig, sen när jag är med går hon direkt till trappan till övervåningen och mot sitt rum.

Eller som efter middagen idag så frågade jag henne. "Vill du bada badkar Ebba?" Och fick glädjetjut och viftande till svar, följt av raskt spatserande mot trappan och badrummet på övervåningen.

Så härligt att hon förstår vad man säger. Ska bli än härligare när hon kan börja prata. Just nu så säger hon bara den, där, mamma, pappa, Ebba och oj. Också moo/boo då. Tycker mig ana nått som liknar Joda med. Och ev hej.

På bilden står hon och väntar på sitt efterlängtade bad. Ryckte och slet i blöjan och ville ner i vattnet. Det har hon koll på med, att man badar naken. Den egna kroppen är spännande just nu, och hon pekar på magen och näsan om man ber henne. Kläder och skor är också poppis, strumpor sliter hon av och så kämpas det med att få på dem själv. Idag blir hon 14 månader förresten. Tiden galopperar!

3 kommentarer:

Petra S-H sa...

Det är så härligt då man ser hur mycket de förstår utan att de själv kan säga något. Bada är "the thing" hos oss också (eller bastun, äkta finnar som vi är ;) ) Nämnder man dusch, bada eller bastu så skall det ske genast =) annars blir det skrik ;)

Petra S-H sa...

Nämner mena jag ju givetvis =)

Frida sa...

Ja det är verkligen kul. Härligt att Rimma gillar att basta :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...