torsdag 21 februari 2013

Familjeplanering är väl ändå privat?

Bara jag som tycker det är märkligt att när man är i barnafödande ålder så tycks det vara legitimt för vem som helst att fråga när man tänker skaffa (fler) barn. Gärna de som är lite äldre och har småbarnsåren bakom sig. Det är liksom inte bara en gång folk sagt till mig saker som "Ska inte ni skaffa barn?"(förr), "Är det inte dags för syskon snart?" eller "Är det inte lika bra att passa på att skaffa en till när ni ändå är mitt uppe i småbarnsåren?" eller "Skaffa en till nu när ni ändå inte får sova om nätterna!"

Tycker det är lite märkligt jag. För inte är det de närmsta vännerna och familjen som frågar, för det hade jag tyckt var helt okej, ja t.o.m normalt. Jag har själv ställt den frågat några gånger, till vänner och familj. Men nu är det liksom allt från bekanta, till kollegor till affärsbekanta. I öppna miljöer som frågat. Märkligt liksom. Familjeplanering är väl någonting högst privat? Som jag själv vill välja vem jag vill dela det samtalsämnet med och när...

4 kommentarer:

Emma sa...

Word på den!

Själv har jag fått följande kommentar:
- "Men nu ska ni väll ändå inte ha fler barn, det räcker väll med två?".

Tess sa...

Det finns inget rätt eller fel! Och folk ska skita i hur man göra. Frågan är bara hur man ska få dem att förstå det!

Kram

Frida sa...

Ja knasigt är det i alla fall. Lovar mig själv att jag i framtiden iaf inte ska vara den som tar upp frågan med yngre kollegor i kön till kaffeautomaten ;-)

Maian sa...

Hehe, jag har en chef (inte min närmaste) och kollegor som tycker det börjar bli dags för mig. Kollegorna nästan bettar om vem som är näst på tur på min arbetsplats (25-30 kvinnor och två män, majoritet i fertil ålder) och jag är nog lågoddsare även om jag säger att nej, jag är inte sugen än. Har flera gånger fått frågor av typen "Jamen, du måste väl börja försöka snart?". Barnlös och snart 35 där flera yngre kollegor har både en och tre ungar. En av mina närmsta kollegor går på mammledighet för sin tredje vid månadsskiftet och ytterligare en på mitt kontor är gravid. MYCKET snack om barn, graviditeter och förlossningar.

Å andra sidan kom jag just från en konferens där jag (var en av två tjejer) insåg att det inte bara är småbarnsmammor som visar foton på kotten/-arna i mobilen osv. Flera småbarnspappor också. Fast det var roligare bilder - ungar med bananmos i hela ansiktet osv. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...