fredag 21 december 2012

Raska fötter

Denna veckan sprang iväg. Ebba hann med ettårskontroll 79,9 cm och 10,8 kg. Min stora fina tjej. Roligt är att Ebba har samma kurva som kusin Tuva på nästan varenda BVC-kontroll, brukar bara skilja nått hundra gram på vikten. Extra bra för då kan man fråga syrran om klädstorlekar osv. Tycker fortfarande det är svårt att veta vilken storlek man ska köpa.

Jag börjar finna nån balans i jobblivet nu. Sjätte veckan som jobbande mamma. LÄNGTET efter Ebbis är enormt, men Andreas skickar fina mms på vad de sysslar med om dagarna. Och när jag kommer hem om kvällarna är det All in på Ebba och massa mys, lek och gos.

Nätterna börjar bli bättre. Nattningarna går smidigt och oftast sover hon från 19:30 till 2-tiden. Ofta tar Andreas henne om natten, ibland somnar hon om fort, ibland tar det nån timme då. Positivt är att "vaknandet" runt 2-tiden börjat försvinna vissa nätter. Skönt! Sen vaknar hon runt 4-5-tiden oftast väldigt pigg och glad, då brukar jag ta henne och ger välling och/eller amning och så somnar hon om vid min sida i vår säng och sover till 06-07. Tror både hon och jag mår gott av de morgontimmarnas gos.

Kvällarna denna vecka har vi varit iväg Andreas har varit och kvällsjulshoppat samt hjälpt sin syrra att flytta. Jag var med på pubquiz för första gången på över ett år. Så skoj! Jag gillar verkligen frågesport. Och skönt att vara iväg och träffa polare med. Sen jag börja jobbar har jag liksom bara velat skynda hem för att snylta åt mig tid med Ebbis. Så denna vecka har jag och Andreas knappt setts om kvällarna. Ser därför extra mycket fram mot fredagsmyskväll med min Andreas idag, laga nått gott att äta, dricka nått gott, kanske klä granen och se "på spåret".

En arbetsdag kvar, sen väntar 11 dagar ledigt med den här lilla gosiga ungen!

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Skönt att Ebbas nattsömn blivit bättre och att ni därmed kan sova lugnare. Er lilla älskling börjar bli "stora tjejen" nu, fantastiskt. Detta året har verkligen försvunnit iväg fort.

Ulrika sa...

Förstår att du måste längta ihjäl dig efter henne på dagarna. Lite jobbigt att det är läggdags så pass tidigt, för det blir ju inte mycket tid till att träffa barnen i vaket tillstånd om man jobbar heltid.

Hoppas nätterna blir bättre och bättre. Dante sover numera, nästan varje natt, från kl 07 - 03.30 eller 04 eller längre, så det går åt rätt håll. Ibland går det fort att natta om och ibland tar det typ 1,5 tim. Han får dock ingen mat och ingen amning förrän vi går upp omkring kl 06 - 07 och det brukar fungera rätt bra. Efter han ätit gröt kan vi ibland somna om och då myser vi i sängen och då kan han få liggamma lite. :) Man försöker verkligen att njuta av myset lite extra nu när man vet att det inte är så länge kvar till man ska börja jobba igen.

Vi kanske kan få till en playdate i mellandagarna någon gång. Vi ska renovera sovrummet, så vi kan säkert behöva en paus från det någon gång. :)

Nu får ni njuta av en skön julledighet! Kram!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...