lördag 13 oktober 2012

Smutsvitt

Plötsligt händer det. Någon gång ska det väl ske, får väl va glad jag lyckats undvika det alla dessa år. Har missfärgat en hel maskin vittvätt. Av nån anledning (varföööör?) åkte en svart-vit sjal med och den har släppt massa färg och sabbat hela maskinen typ. Finns ju inget som ser så trist ut som vita kläder som ser smutsvita ut. Var tiotalet av Ebbas små näpna kläder(såklart några av mina favoriter), två av mina två bh:ar, lite underkläder, lakan och påslakanset till Ebbas säng, några kökshanddukar och lite annat smått å gott som numer ser allt annat än vitt och fräscht ut.

Jag körde igång allt i en 60-gradersmaskin direkt utan att torka, hjälpte lite, men nu när allt torkat ser det mesta fortfarande väldigt sorgligt ut... Buhu!! Finns det hopp eller är det bara att skicka till Röda Korset? Husmorstips någon?

4 kommentarer:

Maian sa...

....nu vet jag inte om det är ett bra tips, jag har aldrig testat.... men klorin eller annat blekningsmedel?

Frida sa...

Kan ju alltid testa. Har inget att förlora. Som det är nu är tvätten förstörd. Om klorin räddar den är det bara fantastiskt. Har faktiskt en flaska klorin i skåpet. Undra om det finns nått bäst före-datum på sådan...,

Eleonor sa...

Klorin !!! Den kan du ha ngt år eller så, jag använder det ett par ggr per år för och fräscha upp vita kläder, starta maskinen på 40 eller 60 och häll sedan typ en halv flaska klorin i tvättmedelsfacket när vattnet drar igång. Sen får du tvätta på nytt med sköljmedel! Lycka till! Kraaaam!

Frida sa...

Inser att mitt klorin är pre-Andreas mao har det nog 5 år på nacken. Köper en ny flaska imorgon å testar :-) tack tjejer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...