tisdag 23 oktober 2012

Framgång för hemlagat

Jag som gillar att laga mat har ju tyckt att det har varit lite trist att mitt gryn inte har älskar min hemlagade barnmat. Hon har ju faktiskt till och med föredragit den trista burkmaten.

Men på sista tiden har vi nått nya framgångar med mat som inte kommer i små glasburkar från ICA. Modellen är i mångt och mycket "äta själv".

Detta är numera mat som funkar här hemma:
- pasta i olika former kokt naturell
- klyftpotatis
- ungsstekt kyckling
- risoni med köttfärssås
- spagetti med kyckling i tomatsås
- gröna ärtor
- mitt bröd med leverpastej på
- pannkakor
- våffla med grädde
- turkisk yoghurt
- korv i små bitar både grill och falu
- broccolibuketter
- röd paprika

Frukt:
- satsumas (Absoluta favoriten just nu. Hon börjar låta så fort hon ser att jag tar fram frukten ur kylen, ljuden tilltar under skalning och delning av klyftorna, hon slukar sen dem i rasande tempo)
- druvor i halvor
- banan i skivor/bitar
- mjuka päronbitar
- plommon i bitar

Så nu har jag fått ny energi och taggning att laga mat åt skruttan igen. Idag så pilla hon i sig en portion spagetti med kycklingbitar, gröna ärtor och tomatsås med vitlök och örter. Såg så sött ut när hon sög i sig spagettisarna. Bilden är dock från häromdagen då hon fick makaroner, kycklingfilé och gröna ärtor, kryddat med smör.

2 kommentarer:

Eleonor sa...

Härligt att höra att lillan gillar din mat, det gör jag också! :-)

Ulrika sa...

Duktig du är som lagar mat till henne och duktig Ebba som äter så bra.

Idag fick Dante smaka på makaroner och köttbullar. Var ingen hit tyvärr, men det är väl bara att låta dem prova olika sorters mat om och om igen och så kanske de lär sig gilla det. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...