söndag 8 juli 2012

Fläderblomssaft

Nu är min fläderblomssaft klar. Åh det är så gott, smakar verkligen sommar. I år bytte jag ut hälften av citronerna mot lime.

Receptet är superenkelt.
50 fläderblomsklasar
2 citroner, skivas
2 lime, skivas
60 g citronsyra
2 liter strösocker
2 liter kokande vatten
Stor kastrull (5L räckte fint)

Skölj av fläderblommorna. Varva blommor, citron, lime, socker och citronsyra i kastrullen. Häll det kokande vattnet över. Rör om. Ställ svalt/i kylskåp i fem dar, rör om i grytan varje dag. Sila genom ren handduk och tappa på flaska. Jag brukar spara en flaska. Resten fryser jag in och tar fram eftersom det i flaskan tar slut.

1 kommentar:

Marie sa...

Mmmm! Det är så gott! Jag har hela frysen full av fläderblommor från förra året som jag ännu inte hunnit göra saft på, dags att sätta igång o producera kanske :)

Vad duktig lillan är som börjar så smått att krypa :)
många kramar till er!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...