söndag 3 juni 2012

Det här med barnmat

Vi ger barnmat på burk tumme ner så här långt. Fruktpure på burk gillas men matvarianterna har varit mindre poppis. Idag lyckades jag få i Ebba en halv liten burk med kyckling och grönsaker, men först efter att jag kryddat den med curry(!) fick jag reaktionen jag ville se. Dvs att munnen öppnas när skeden närmar sig. Vill ju att skruttan ska gilla mat och äta bra mat. Men tror helt klart det är smidigt med färdig burkmat med. Nu ska jag sätta igång med att laga egen barnmat, tidigare har det bara varit mosad grönsak i bröstmjölk/smör men nu ska vi fixa mumsig mosmat. Nån av mina bloggläsare har kanske tips på bra recept?

Återkommer med foton och berättelse från namnkalaset vi hade igår så snart jag hinner. Idag var jag i Onsala och fikade med två (fd)kollegor jätteskoj att träffa dem! Och imorgon får vi besök här av Marie med hennes två små goingar.

5 kommentarer:

Erika sa...

Åhhh jag vill också träffa Marie!!!

Hört talas om BLW, baby led weaning!? Ska tydligen vara tricket till matglädje...jag ska läsa på mer om det innan jag bestämmer om jag tycker det är nåt att satsa på.

Puss

Erika sa...

Åhhh jag vill också träffa Marie!!!

Hört talas om BLW, baby led weaning!? Ska tydligen vara tricket till matglädje...jag ska läsa på mer om det innan jag bestämmer om jag tycker det är nåt att satsa på.

Puss

Ganska lagom tjej sa...

Sötisar! Erika - vill träffa dig med ;)
Jag lagade också mkt mat till Viggo i början innan han vande sig vid olika smakerna, nu gillar han vad han än får i princip, vilket är smidigt de dagar man inte orkar stå o laga två olika måltider, så det blir en del burkmat. Nu är han ju snart året så nu börjar det bli dags att äta samma mat som resten av familjen. :) Men jag tycker inte heller det är farligt att krydda lite extra som du gör - särskilt på 4-6 mån-burkarna, för det är ju rätt smaklöst.

Frida sa...

Ah, det ska jag kolla upp :-)
Än är ju tutten favoriten, men tror helt klart hon behöver mer bra käk om dagen för nu vill hon oftast nattamma igen, vilket nog beror på hunger...

Ska bli så kul att träffa Marie, var aldeles för många år (!!) sen :-)

Frida sa...

Gjorde en lyckad mosrätt idag. Potatis, lax, ärtor, liten rödlök, dill och pressad lime. Mosade och både jag å Ebba tyckte det smakade och luktade gott. Gick väldigt lätt att göra med. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...