tisdag 3 april 2012

Sovrutindags

Tror det är läge att börja skapa en sovrutin för vår lilla Ebbis. Nu somnar hon oftast vid tutten nån gång mellan 21-22. Låter henne ligga kvar och sova i min famn några minuter och sen flyttar jag över henne till hennes sovplats i soffan. Så innan dess ser vi till att hon är bytt och har på sig en pyjamas. Sen ligger hon och sover i soffan tills nån av oss går och lägger sig. Då bär vi med henne och lägger ner henne i sin säng. Ibland vaknar hon till då. Sista veckan har hon sovit lite lättare och vaknat till i soffan. Så själva somnaproceduren tar längre tid. Kanske störs hon av ljus och ljud från oss och TVn. Imorgon ska jag köpa en babywatcher så vi kan lägga henne direkt i spjälsängen när det är sovdags.

Känner mig så lyckligt lottad som har en bebis som sover så bra. För när hon väl somnar så sover hon till ca 7:30. Så jag sover ju ofta från 23-snåret och väcks av små ljus och gruff från Ebbas säng först på morgonen. Det var faktiskt länge sen jag sov så bra som jag gör nu för tiden. Brukar inte precis vara det man hör från småbarnsföräldrar. Så verkligen lyckligt lottad. Bäst att passa på att njuta av den lyckan. Verkar va mer regel än undantag att sömnvanor förändras med åldern...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...