måndag 6 februari 2012

Dyra droppar



Det här med att mjölka ur är verkligen ingen dans på rosor. Senaste dagarna har jag känt mer och mer att jag behöver kunna få åka hemifrån ibland. Och Andreas har från dag ett velat kunna hjälpa till mer med att bistå med matandet av Ebba. Men det har inte riktigt funkat för det har gått så seeeeeeegt att pumpa ur mjölk för mig. Suttit och kämpat med den sablans pumpen i en halvtimme och bara fått ut lite skvalp i botten av flaskan. Tycker ändå jag köpt en bra och ordentligt bröstmjölkspump.

Senaste dagarna har jag försökt lite mer, och kanske fått till tekniken. Fick faktiskt ut ca 90 ml på en kvart igår, vilket var rekord! Har fått ut typ 40 ml på en halvtimme med liksom... Men saken är den att Ebba nog behöver ca 120-150 ml för ett mål mat, tror jag. Så igår testade vi att blanda upp 80 ml ersättning med kanske 50 ml bröstmjölk som Andreas fick mata henne med flaska. Gick kanon. Har inte märkt några negativa effekter av det efteråt så som magont etc. Dessutom sov hon bra följande natt. Ny trend? Eller var det ersättningen som gjorde det?

Har inga som helst avsikter att gå över till ersättning för lilla damen. Bröstmjölk ska ju ändå vara det bästa, men det är skönt att ha alternativ. Både så att Andreas kan mata henne även om jag inte är på plats, eller så jag kan få sova en hel natt, eller sticka iväg en sväng för att träffa lite kompisar, gå en promenad etc. Men har börjat frysa in småslattar med bröstmjölk i frysen och köpt hem några små tetror med ersättning att blanda upp med. Så snart är jag redo för lite egentid och Fridaäventyr. Och kanske en hel natts sömn...
Förresten. Läste nånstans att man fick 150 kr/liter för bröstmjölk om man lämnade in på Östra. För min del skulle det innebära en timpenning på sisådär 20 kr i bästa fall (om man bortser från gårdagens rekord) så det är verkligen ingen framtida karriär för min del... haha

1 kommentar:

Erika sa...

Testa att mjölka ur för hand, funkade skitbra för mig, jag köpte aldrig nån bröstpump.
Snabbt gick det också!
Jag frös in mjölken i iskubsformar, formade som hjärtan, gulligt va!

Ska röntga bäckenet nästa vecka, och sedan ev vändningsförsök den 20e...busig bebis denna gång också.
Jag tror jag slår dig en pling idag, jag är hemma med hosta och halsont.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...