fredag 20 januari 2012

Mammaledigheten rullar på

Livet som mammaledig rullar på. Måste säga att det är än mysigare än jag tänkt. Hade nån vag dröm om lugna dagar med lite stress och bara fokus på bebisen, oss och hemmet och nu är drömmen verklighet. Känns lite som en kombination av den där sista feberfriasjukdagen när man håller sig hemma och tar det lugnt och att ha semester. Hemmester eller nått :) Gosar med Ebba, sover länge på morgonen, tar en promenad, tar en fika, klappar katten, gosar mera med Ebba, kollar på TV, plockar lite hemma och tar dagarna som de kommer. En mycket mysig och lycklig tid i livet.

Vid gårdagens bad på Östra väcktes en tanke som man såklart hade kunnat räkna ut, men som jag säkerligen omedvetet förträngt. Vi fick reda på att det faktiskt KAN bli fler veckor med Von Rosen-skenan. Nästa vecka är det läkarkontroll innan de fastställer om det blir byte från Von Rosen-skenan till Frejka-byxan. Så klart! Så på onsdag nästa vecka får vi se, vi har fått tid hos den jättebra läkaren som vi träffade de två första gångerna vi var där. Fick stort förtroende för honom så det känns tryggt. Efter gårdagens bad så passade jag på, efter tips från gulliga sköterskan, att amma Ebba när hon bara hade badhanduk på sig. Och gud vad mysigt det var. Bara lilla Ebba i min famn, så mjuk och gosig - och lealös! Jisses vad kompakt och stel skenan gör henne. Längtar så tills vi får gosa med henne bara som hon är! Men påminner mig åter igen att hela den här perioden med skenor är sååå mycket bättre än operationer och stelgipsning och att om behandlingsperioden skulle bli längre, hoppas inte, så kommer det ge Ebba bra höfter. Och det är ju det viktigaste.

Efter badet på Östra så släppte vi av Andreas på jobbet och åkte till Lerums biblioteket och gymnasieskola. Väl där möttes vi upp av Ebbas mormor och sedan även morfar. Ja mina föräldrar jobbar på samma skola. Så vi fick en tur till deras lärarrum och vi fick träffa några av deras kollegor som även var mina lärare när jag gick på gymnasiet. Lite underligt att vara där och vara mamma och ha med sin lilla bebis. Kul att kunna svänga förbi och bara hejja till på mina föräldrar så där lite snabbt och lätt bara. Och kul att åter igen vara gäst på bibliotek, tackar jag bokklubben för, lånade några faktaböcker om bebisars/barns utveckling. Och några ljudböcker att lyssna på när jag går mina barnvagnspromenader. 

Väl hemma blev det kel med sociala katten som faktiskt är lite småjobbig och krävande stundtals, för att sedan väcka mitt dåliga samvete och göra mig skuldmedveten för att att Ebba tagit upp så mycket av hans plats i hemmet. Gick en promenad i solen. Lyxigt att vara ledig och kunna styra dagens promenad efter när det är soligt ute och inte efter när man måste gå om man ska få ihop livspusslet. Resten av dagen fylldes av slappande i soffan med eftermiddagskaffe och kel med både bebis och katt. Fick även brev från försäkringskassan - Ebba har beviljats barnbidrag, jo man tackar ja!

Idag ska jag bara hålla mig hemma, har varit ute och flängt tre av fyra dagar denna veckan, och imorgon ska jag iväg igen. Går himla bra att plocka med sig Ebba, hon sover gott och äter som hon ska även om man flyttar runt på henne mellan vagn och babysitter. Men jag tror hon har behov av hemmadagar med. Så idag är det bara hemmadag. Sova i lugn och ro, ta en långpromenad med vagnen. Sen kunna ligga på mitt bröst/mage och sova med, det njuter både hon och jag av. Just nu ligger hon och sover i babysittern som står på köksbordet brevid min dator.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...