söndag 11 september 2011

Förberedelser inför förlossningen

Oj detta var verkligen en bra bok som föll mig i smaken. Fram tills nu har jag liksom lite struntat i att tänka på själva förlossningen. Det kommer göra ont och vara riktigt tufft har hag tänkt och sen stängt av de tankarna. Men nu känner jag att jag börjar bli mogen att ta in vad som står framför mig.

Klickade hem denna boken (43:- på Bokus) när jag ändå köpte senaste bokklubbsboken. Sen fick jag tips om den från RadhusAnna så då började jag läsa den tidigare än jag trott. Än har jag bara läst första avsnittet som behandlar de olika förlossningsskeendena. Boken är skriven av en barnmorska (Gudrun Abascal) och jag gillar verkligen hennes mjuka varma ton blandat med fakta kring förlossningen. Känns som en väldigt bra bok att bläddra fram och tillbaka i.

Vill nog faktiskt att även Andreas läser första kapitlet så han vet vad som händer. Visst vi ska gå föräldrautbildning, jag ska gå på gravidvattengympa(magplasket), vi ska besöka BB och vår barnmorska berättar väl med en massa allt vad tiden löper på. Men kunskap är ju makt säger man, och har jag satt mig in lite i fakta kring förlossningen så underlättar det nog. Och den här boken passade mig! Rekommenderas :-)

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Bra tips. Kanske ska införskaffa mig den boken då. Hittills har jag förträngt allt som har med förlossning, även om jag kollat på en del program på tv som just handlar om detta, för jag tycker det ligger så långt fram i tiden. Dock har jag en svag föraning om att jag kommer ha lite förlossningsskräck, så jag behöver nog läsa på mer för att känna mig mer säker på vad som kommer hända för att kanske minska risken att jag blir för rädd. Får se hur jag gör. Har köpt några böcker om själva graviditeten och några behandlar förlossningen och även tid därefter, så jag ska nog läsa dem först. Bra med boktips iaf! :)

Fridas Fånerier sa...

ja lite vill man ändå läsa. Att det kommer vara bland det tuffaste och ondaste man kommer va med om är ingen tvekan. Men hoppas och tror att det kommer vara en av de underbaraste och största dagarna i ens liv med. Shit tänk när man får ut sin lilla bebis och får se vem h*n är.. :) Åh va jag längtar!

Anna sa...

Jag tyckte det var himla svårt att förbereda sig för något som man inte kunde veta hur det skulle bli. Menar att alla förlossningar är ju olika, oavsett om du gjort det 10 gånger innan.
Jag ångrade dock att jag inte la lite tid på andningen. Dom tjatade väldigt mycket på mig om andningen under förlossningen. Innan så hade vi sett en film på Bvc om profylax och jag kände att jag inte kunde ta det på allvar, inte ta det till mig. Med facit i hand så hade lite enkel andning säkerligen hjälpt mig att må bättre under värkarbetet.

Fridas Fånerier sa...

Jag tror att det ska ingå lite profylaxandning i min vattengympa, den hålls av en barnmorska. Men vi har funderat på att gå en sån kurs med. Men det känns lite mycket med allt just nu :-) så vi får se hur vi gör

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...