söndag 18 september 2011

90 dagar kvar

Inne i tredje trimestern nu, och därmed ca 13 veckor kvar till det är dags att pyret ska komma. I vecka 28 ska barnet enligt min babyapp väga ca 1,2 kg och vara ca 39 cm långt. Känns så ofattbart att det är en liten människa som rör på sig där inne. Och då blir jag rädd. Tänk om allt inte går som det ska. Samtidigt så måste man ju tänka att allt kommer gå bra. Att bebisen ska komma ut på ett bra sätt, att han eller hon ska vara frisk och välskapt. Jag är nog rätt bra på att slå bort oron för det mesta. Men den finns här då och då. Är så lycklig nu, livet är härligt och jag längtar så tills vi har barnet i vår famn. Så det är kanske inte konstigt att man är rädd att nått ska gå snett.

Men vi är ett bra team jag å bebisen i magen. När jag inte känt nått kick på länge kan jag ofta bli lite orolig. Då kan jag trycka lite med händerna på magen, dra upp benen lite och sen så brukar bebisen sparka lite mot mina händer. Som för att säga allt " ta det lugnt mamma, allt är ok inne i magen".

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag tycker också det är lite läskigt ibland när man tänker på att det faktiskt är en liten levande människa som lever därinne. Visst är man orolig att något ska gå fel, men min oro är inte lika stor längre för det känns som om ju längre fram i graviditeten man kommer desto större chans är det att allt kommer gå bra. Man kan ju dock aldrig veta om något är fel eller inte, men man får hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Idag var jag också orolig att något hade hänt för jag inte hade kännt sparkar på många timmar, så man var väldigt lättad när h*n började sparka igen.

Tiden går dock väldigt fort tycker jag. Känns som om man knappt kommer hinna förstå och njuta av att vara gravid förrän det är dags att föda ut den. Jobbet börjar dock kännas mer och mer långtråkigt. Tycker inte det är något som är kul längre. Gissar att det beror på graviditeten att man längtar till januari när bebisen ska komma och inget längre kommer bli som förr. Hoppas det blir bättre för annars kommer det bli jobbigt att härda ut hela hösten.

Fridas Fånerier sa...

Jag tycker tiden går himla fort med. Myser för fullt med den växande spända hårda magen och alla kickar där inne. Efter denna veckan är slut ska jag bara jobba i 10 veckor till... Konstig nedräkning... Så nu börjar jag mer att slutföra alla projekt jag har igång så det blir en bra överlämning till min vikarie. Känns rätt skoj och skönt. :-) ett tips kanske är att skriva överlämningsdokument till den/de som kommer ta över dina kunder? Det gör jag och det känns skoj och motiverande :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...